sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Siemennäkkäri

Olen nyt melkein kerran viikossa nyt tehnyt siemennäkkäriä, kun olen tavallisen leivän syömisen jättänyt melko vähälle. Joka kerta on näkäristä tullut hieman erilaista, mutta perusoje on hyvin yksinkertainen ja siitä tulee uunipellillinen näkkäriä.


SIEMENNÄKKÄRIN PERUSOHJE


2dl siemeniä
2dl jauhoja
1dl öljyä
2dl kuumaa vettä
1/2tl suolaa

Kaikki ainekset vain sekoitetaan keskenään. Taikina on melko tarttuvaa ja löysää, mutta pysyy kasassa. Kannattaa tarkistaa koostumus ja lisätä jauhoja tai vettä tarpeen mukaan. Taikina kumotaan leivinpaperille, otetaan toinen leivinpaperi, joka laitetaan taikinan päälle ja sitten vain painellaan käsin tai kaulitaan taikina uunipellin kokoiseksi ja otetaan toinen leivinpaperi pois. Paistetaan uunin keskitasolla 160 asteessa  n. 70min. Itse olen tehnyt kaksinkertaisen annoksen ja paistanut molemmat pellilliset yhtä aikaa kiertoilmalla 150 asteteessa 70min. Kun näkkäri on tulut uunista, olen antanut jäähtyä hieman ja taitellut sen sitten palasiksi ja laittanut peltirasiaan säilytykseen.



Siemeniä voi vaihdella maun mukaan. Itse olen käyttänyt mm. kurpitsan-, sesamin-, pellavan- ja chiasiemeniä sekaisin. Kurpitsan tai auringonkukan siemeniä kannattaa laittaa vain 1/2dl, kun ne ovat sen verran kookkaita, muutoin näkkäristä tulee aika haurasta. Öljyissäkin olen vaihdellut aina kahta lajia puolet ja puolet. On ollut oliivi-, rypsi-, kemalia- ja avocadoöljyä. Jauhoissa olen käyttänyt kaura-, maissi- tai tattarijauhoja. Taikinaan voi lisätä myös 2tl psylliumia, niin halutessaan.


Näkkäri on tosi hyvää, mutta kannattaa muistaa, että tästä on paljon rasvaa. Vaikka kaikki rasva onkin  hyvälaatuista, niin siinä on paljon energiaa. Ei siis kannata syödä puolta pellillistä kerralla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti